Media

Vandaag de dag zijn er veel verschillende soorten buitenreclame beschikbaar. De basis, zoals abri’s, billboards en zuilen, staat nog altijd als een huis, maar de ontwikkelingen in DOOH (Digital Out of Home) volgen elkaar in razend tempo op wat al jaren zorgt voor een alsmaar stijgend marktaandeel. Ook zijn er in Nederland steeds meer impactvolle grootformaat-oplossingen met een miljoenenbereik beschikbaar. En de Point of Sale-oplossingen in en rondom supermarkten en winkelcentra zijn ideaal als verlengstuk van productreclames op televisie of online.

Wij van Outdoorplanners zijn groot fan van additionele buitenreclame-oplossingen en guerrillamarketing, en nemen waar mogelijk en gepast ook graag het zijstapje richting Brand Activation.

Geschiedenis

Als het oudste massamedium ter wereld is buitenreclame niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Jaar in jaar uit komen we meerdere malen per dag met buitenreclame in aanraking.

Buitenreclame dateert all the way back uit het oude Rome. Hier brachten markthandelaren en kooplieden hun goederen al roepende aan de man. Het woord “reclame” is dan ook afkomstig van het Latijnse woord “reclamare”, dat “luid roepen” en “weerklinken” betekent. Ook waren er slimme handelaren die mooie muurdecoraties creëerden om zich zo te onderscheiden van de concurrent. Anderen maakten stenen uithangborden om het publiek naar zich toe te trekken. En zo waren de eerste vormen van buitenreclame geboren.

In sommige steden zijn er nog altijd ouderwetse fraaie muurschilderingen te vinden van bijvoorbeeld oude rijwielhandelaren, drankmerken en wasserijen. Later in de ontwikkeling van buitenreclame volgden aanplakbiljetten en billboard posters. Een groot voordeel van deze twee vormen van buitenreclame was dat bedrijven hun uitingen gemakkelijker en sneller konden vervangen.

Merken waarvoor wij werken

2020 | Zeno